النهاردة خلال بث YouTube الحي لـE3, كان في مقابلة لـGeoff Keighley مع Hideo Kojima و تحدثوا أكتر عن Death Stranding حصرية الـPS4 القادمة, المطورة من ستوديو Hideo Kojima الجديد.
- Kojima-san و الستوديو لم يختاروا Engine للعبة, ولكن في قائمة نهائية و اقتربوا جدا.
- حتى الآن Guillermo Del Toro ملوش دور في اللعبة.
- شعار الستوديو “Ludens” مش في اللعبة.
- اللعبة هيبقى فيها عناصر action كتير.
- بعد ساعات من اللعب, اللاعبين هيدركوا إن Death Stranding هي لعبة مختلفة تماما عن اللي لعبوا قبل كده.
- اعدادات اللعبة حتى الآن سر.
- Kojima-san عايز الناس تحلل و تتوقع اللي شافوا في العرض.
- اسم الشخصية الرئيسية سر.
- اللعبة هتاخد وقت في تطويرها.
- Kojima-san وضح معنى اسم اللعبة: لما بتتكلم عن “mass stranding/تقيض ضخم” بيبقى لما يبقى في حيتان و دلافين مقيضين على البحر. بيبقى اسمها “live stranding” لما يبقوا حيين و “dead stranding” لما يبقوا ميتين. معنى اسم اللعبة هو إن حاجة جاءت من “عالما ما” و متعلقة/مقيضة هنا.