Ricky Cambier المصمم الرئيسي للعبه Uncharted 4: A Thief’s End في مقابلة مع موقع DualShockers. صرح ان الي بنشوفه في اخر ديمو ده ميعتبرش اقصي مستوي تقني يمكن الوصول ليه علي البلاي ستيشن 4, و ان لسه في مجال للزياده و التطوير فالفيزيائيه و الجرافيك عن كده و قال ان نوتي دوج عندها مطورين اذكياء بيعرفو يوسعو الفرق بين منتجاتهم و جوده شغلهم و ده بان في الفرق بين Uncharted 1 في 2007 و The Last of Us في 2013 علي الـPlaystation 3.
و علي ما يبدوا ان التعليق دا واضح منه محاولة انكار من بعيد لوجود فكرة انتاج Playstation 4.5.