Andrew Wilson الرئيس التنفيذي لـEA اعترف إن حالة اطلاق Battlefield 4 كانت غير مقبولة.
“ليا, حالة Battlefield كانت غير مقبولة, لفريق التطوير كانت غير مقبولة. واحنا اشتغلنا بكل قوتنا من ساعتها عشان نتأكد إن تجربة اللعبة تتصلح وتبقى مظبوطة زي ما كانت هي مفروض تبقى مظبوطة من أول ما تم اطلاق اللعبة واحنا ركزنا على كده وهنكمل فكده.”
وحسب Wilson, فان المشكلة مش مشكلة سيرفرات, المشكلة هي من Client اللعبة, تضاعفات غير متوقعة للنظام الجديد عشان اللعب, زي 64 لاعب Multiplayer و خرائط ضخمة, و دقة عرض 1080p و Levolution وحاجات زي ديه كل ديه انظمة جديدة.