The Witcher 3 من فترة ناس كتير لاحظوا انخفاض في مستوي الجرافيكس او زي ما بيتقال Downgrade و اتهموا المطور CD Projekt Red بالتضليل بسبب ان العروض الخاصة بـE3 مكنتش مستواها كده.
من خلال المنتديات الرسمية الخاصة باللعبة مصمم المهمات Philipp Weber اكد ان مستوي الخامات المستخدمة في تطوير اللعبة زي ما هو متغيرش من 2013, لكن ايه اللي خلي الناس تلاحظ ان اللعبة فيها مستوي اقل في الفترة الاخيرة ؟؟ الاجابة كانت هي عدم نكران قفل واحد من المؤثرات البصرية و هو الـsharpening filter اللي تم استخدامه في العروض القديمة و بعض الصور و اللي ادي في الاخر انهم لاحظوا تأثيره السلبي علي عين اللاعب مع فترات اللعب الطويلة و كتر الحركة علي سبيل المثال من اوراق الشجر و المزروعات علي الارض.
الاهم من كده ان المطورين اكدوا ان امكانية تفعيل المؤثر البصري دا متاحة من خلال ادوات Redkit علي الـPC و اللي بتدي فرصة اكبر لتعديل اللعبة.