حسب مصادر خاصة بـKotaku و Polygon, مايكروسوفت بتخطط لاصدار اتنين Xbox Models جداد في خلال العامين القادمين.
السنة ديه هنشوف Xbox One أرخص و أصغر, و السنة القادمة مايكروسوفت هتصدر Xbox One محسن و أقوى بكتير.
الـ2017 Xbox, المطلق عليه حاليا Scorpio, هيبقى في GPU أقوى, حسب أكتر من ثلاثة مصادر شافوا النوع ده. في كلام إن هيبقى في دعم للـOculus Rift و إن مايكروسوفت شغالة على عمل شراكة مع Oculus. و في 2016, حسب المصادر هيبقى في نسخة مصغرة هتنزل آخر السنة. واحد من المصادر ديه بيعتقد إن الـXbox One المصغر ده هيبقى فيه HardDrive مساحته 2Tera Bytes, و ده ضعف مساحة النسخة الحالية.
الجهازين دول عبارة عن جزء من ستراتيجية ضخمة خاصة بـ مايكروسوفت, الستراتيجية اسمها السري هو “Project Helix” وحسب مصدر, عشان مايكروسوفت تقدر إنها تجمع ما بين Windows و Xbox. بقالنا فترة بنسمع مايكروسوفت بكل وضوح عن إزاي هم عايزين الـBrands الضخمة ديه تشتغل مع بعض, واعلنوا إن حصريات زي Halo Wars 2 وSea of Thieves على Xbox One وPC. مصادر من مطوري اللعب قالوا إن تفويض مايكروسوفت الجديد هو اصدار لعبهم المستقبلية – بما فيهم سلسلة Halo – على الجهازين. Fable Legends كانت من المفترض إنها هتبقى أول لعبة تطبق الستراتيجية ديه لولا الغاءها.
بالاضافة لكل ده, مصادر عندها معرفة بخطط مايكروسوفت كشفت إن الشركة بتتحرك في ناحية نسخ متعددة خاصة بـXbox, الموضوع مش مختلف عن Apple. حسب المصادر إن بدل من Xbox جديد كل 5 سنين أو أكتر, زي الأجيال السابقة, مايكروسوفت بتخطط إنها تتحرك نحو نموذج تدريجي, بتحديثات متعددة للـHardware كل فترة و فترة و لعب forward و backward compatible حول عالم Windows 10 النسخ المتعددة من Xbox.
في مارس, Phil Spencer رئيس Xbox كان وضح الموضوع ده شوية و لمح عنه, و قال للصحفين انه نفسه Console يحصل فيه تطور زي PC.
أنا بنظر على النظام الحالي للـConsoles و تفكيري بيبقى عن إن المفروض Consoles يبقى فيها القدرة على وجود نسخ متعددة من ناحية امكانيات الـHardware.
وبعدها بـ كام يوم وضح أكتر
اللي أنا بقوله هو إن مع حصول التطور الحالي للـHardware, احنا عايزين نبقى قادرين على الحصول على الامكانية ديه في عالم Consoles, و يبقى الموضوع ده متوفر و مش لازم نصبر 7 أو 8 سنين عشان التطوير ده يحصل.
حتى الآن امكانيات الـScorpio أو 2017 Xbox غير نهائية, مايكروسوفت قامت بأرسال بعض المعلومات عن الجهاز لناشري الطرف التالت خلال حدث آسف الأسبوع السابق, حسب مصدر.
حسب المصدر ده Scorpio هيبقى قادر على تشغيل 4K و ده بسبب التحديث اللي هيحصل للـGPU, وحتى الآن مفيش تحديث لسرعة النقل الخاصة بالجهاز – وهي سرعة نقل الملف من الاسطوانة للـHard Drive و هكذا. ده ممكن يبقى معناه إن هيبقى في أوقات تحميل اطول في اللعب اللي بتدعم 4K, و ده بسبب حجم اللعبة.
حسب Polygon فـScorpio هيبقى أقوى أربع مرات من الـXbox One الحالي. و إن ممكن ان يتم الكشف عنه خلال E3 2016 ولكن هينزل في 2017. و أيضًا تم التأكيد من المصدر الخاص بـPolygon إن هيبقى في Xbox One Slim بنفس أمكانيات الـXbox One الحالي و هيبقى معاه Controller معاد تصميمه والجهاز هيبقى اصغر بنسبة 40% و ممكن أيضًا يقدم دعم للـ4K ولكن هيبقى محدد أكتر للفيديوهات و الأفلام وهكذا. و المصدر بيأكد تاني إن ده هيبقى اصغر Xbox تم صناعته حتى يومنا هذا.
يقال إن النسخة ديه هتنزل في أغسطس و سعر الجهاز غير نهائي حتى الآن.
مصدر Polygon كشف إن 2017 Xbox أو Scorpio ممكن ينزل في 2016 أو 2017, ولكن بنسبة كبيرة هيتم الكشف عنه خلال E3 الشهر القادم. حتى الآن خطط الجهاز ده في تغير دائم و ده بسبب إن Scorpio بيمثل تطور احنا أول مرة نشوفه في عالم Console, و هو شيء ما بين Xbox جديد تماما و جيل جديد و تطور و تحديث للـXbox One و الجيل الحالي.
اهم حاجة بالنسبة لميكروسوفت هي قوة Scorpio. الـPS4 فضل مسيطر على السوق بسبب قوته, و إن لعب على PS4 بتشتغل على دقة عرض و Frame Rate أعلى. و مايكروسوفت هدفها الحالي هو انهاء الموضوع ده.
Xbox One حاليا شغال على 1.32 teraflops, مقارنة بـPS4 اللي شغال على 1.84 teraflops. و لكن حسب وثائق مسربة و مؤكدة من كذا مصدر, PS4 Neo أقوى مرتين من PS4, فـ بنسبة كبيرة هيوصل لـ4.14 Teraflops.
أما مايكروسوفت هدفها حاليا هو حوالي 6 teraflops.
التقارير السابقة أكدت إن العاب الـPS4 هتشتغل على النسختين العادي و Neo, وحسب مصدر Polygon فـ نفس الكلام هيحصل مع Scorpio.
مايكروسوفت لم يكن عندها خطة للكشف عن Scorpio في 2016, و كانوا هينتظروا للعام المقبل, و يقيموا مؤتمر خاص بيهم قبل E3 2017. و كان مجهز للموضوع ده في الوقت ده عشان ينافس خطط Sony للكشف عن و اطلاق Neo في 2017. ولكن, بعد GDC, مصادر متعددة أكدت إن الجدول الزمني الخاص بـNeo حصل في حاجة من حاجتين يا تم التسريع من تطوير Neo أو Sony كان عندها النية في الأساس إنها تصدر Neo الخريف ده. و بسبب ده و عوامل اخرى, مايكروسوفت شعرت بضغط للكشف عن Xbox One Slim و Scorpio المحدث – المعروف داخل مايكروسوفت بـ اسم تالت وهو Xbox One-Two – خلال مؤتمرها في E3, أو مؤتمر قبل E3.
بعض العاملين في مايكروسوفت قلقانين بسبب إن ده ممكن يؤدي إلى عدم رضى المستهلكين بسبب فكرة Xbox One أقوى مقارنة بالجيل السابق. Xbox 360 كان نزل في نوفمبر 2005. و Xbox One نزل في نوفمبر 2013. حتى الآن في نقاشات دخل الشركة عن افضل طريقة للتعامل مع الموضوع ده. سعر Scorpio مش نهائي و مازال تحت النقاش, و هيتم الكشف عنه بنسبة كبيرة العام المقبل.