اصدر استوديو Guerrilla سلسلة فيديوهات بيتكلم فيها عن مراحل تطوير لعبة Horizon Zero Dawn.
سلسلة الفيديوهات بتتكلم عن حكايات حصلت لهم في وسط التطوير و المشاكل الي قابلتهم و ازاي وصلوا للشكل ده من حيث القصة و شكل المهمات و تصميم شخصية Aloy.
طبقاً لكلام Hermen Hulst احد مؤسسي الأستوديو قال ان ده اكتر مشروع هم متفائليين بيه خصوصا بسبب تغيرهم لنوع اللعبة من نوع زي الـFPS لنوع تاني اغلب المطورين في الأستوديو مش متعودين
في الفيديو التاني الفريق بيتكلم عن ازاي الموضوع تطلب منهم مجهود كبير جداً في بناء فريق و استمثار مواهب بتفهم في تصميم المهمات لألعاب الـRPG و طريقة عرض القصة لانهم هيبقوا مركز الأهتمام فاللعبة الي هتنقل الفريق من الأروقة للعالم المفتوح في التصميم
في الفيديو التالت و الأخير
بنقدر نشوف اكتر من تصميم لشخصية Aloy اللي الفريق عبر عن مدي صعوبة صنعها و الي قد ايه اتغيرت كذا مرة عشان نقدر نشوفها بالشكل الي اتكونت بيه قدامنا في العروض الدعائية للعبة عشان الأستوديو كان عايزها تبقي مبنية صح لأنها اساس اللعبة
اللعبة من المفترض انها تنزل يوم 28 فبراير في امريكا و 1 مارس في أوروبا