لعبة Titanfall 2 و الجزء الاول برضو كان مستوي الجرافيكس فيه مش خارق و دايما بنشوف العاب بتتجه انها يكون فيها اهتمام بالجيمبلاي اكتر من الجرافيكس.
و Vince Zampella مدير ستيديو Respawn Entertainment اكد في مقابلة مع Glixel اني هي دي فلسفتهم في تطوير الالعاب و اي قرار بيطلع منهم مبني علي وضع الجيمبلاي في المقام الاول و جانب الجرافيكس يكون من خلاله الاهتمام بشكل الحركة او الـAnimations و سلاستها و ان اللعبة تتجنب تقديم اي اسلوب حركة من الممكن يكون تقيل و معوق لمتعة الشخص اللي بيلعب و لذلك من وجهه نظره من الممكن التضحية بمستوي الجرافيكس مقابل سلاسة تجربة الجيمبلاي.