المخرج Sam Lake اللي قام بتطوير اول جزئين من Max Payne و Alan Wake و حاليا بيقوم بتطوير Quantum Break من خلال ندوة في Sciences et de l’Industrie في باريس و نقل موقع Dualshockers بعض تصريحاته عن مستقبل مشاريع ستيديو Remedy.
تصريحاته كانت مركزة علي جوانب الالعاب اللي لم يتم استكشافها باسلوب الستيديو و تركيزهم علي العاب احداث في الوقت الحاضر لاسباب تتعلق بأن الاسلوب دا في عرض الاحداث بيقرب الشخصيات اكتر و الاحداث للاعب, قال ان من الممكن يتم النظر في العاب ليها طبع خيالي اكتر, و قال ان الاستيديو عنده تطلعات انه يبقي ليه خطوات صغيرة في تصميم لعبة بعناصر RPG تشكل الشخصية اللي انت بتلعب بيها من اول المظهر العام لاسلوب اللعب و احداث القصة.