Crackdown 3 بتوعد بتقديم بيئة قابلة للتدمير بشكل كامل في الـMultiplayer الخاص بيها, و Microsoft وقت عرض اللعبة قالوا ان خاصية التدمير هتكون مدعومة من الخدمة السحابية او الـcloud computing الخاصة بـMicrosoft.
بغض النظر عن المشاكل المتوقعة لو فكرنا في تفعيل خدمة زي دي في دولة الانترنت فيها ضعيف زي هنا في مصر لكن في مشكلة ممكن تقابل الناس حتي لو عندهم سرعة انترنت عالية جدا.
المشكلة هي ان البيانات من جانب سيرفيرات مايكروسوفت من الممكن تتعرض للتعطيل او التوقف من جانب مزود الخدمة التابع ليه اللاعب اللي هيلعب اللعبة. لان كل مزود هيكون زي حلقة وصل بين اللاعب و سيرفيرات Microsoft و البيانات اللي بيتم نقلها بين الطرفين ممكن ميكونش ليهم الرغبة في نقلها زي مواقع الـTorrent مثلا.
في الوقت الحالي حسب تصريح Microsoft هما في محاولة انهم يخلوا تجربة اللعبة افضل و يوصلوا لهدف التدمير الكامل لخرايط اللعبة في الـMultiplayer.