SK Productions News Center

تقنيات الـ4k في الـXbox Scorpio مضيعة للوقت من وجهة نظر واحد من مطوري لعبة DOOM

Tiago Sousa, كبير مصممي الـGraphics في iD Studios, قال إن تقنية الـXbox One Scorpio للوصول لـ4K هي مضيعة للوقت و قوة الجهاز. Scorpio هيوفر 6 TFLOPS من اجل قوة المعالجة, ولكن Sousa بيعتقد إن الـTeraflops ديه استخدامها هيبقى افضل في الحسابات الخاصة بـPhysics و CPU cycles, وهكذا.

iD Studios هو الستوديو اللي قدملنا DOOM الجديدة, و طبعا قدمت Visuals مبهرة جدا و شكلها على Xbox One Scorpio وهي 4K هيبقى مذهل جدا.

Sousa شايف إن بدل من استخدام قوة معالجة Scorpio في الوصول لـ4k, الجهاز ممكن يستخدم نظام اعادة بناء مكاني ومؤقت عشان يوصل لـ4K. ده نفس الفكرة العملية المستخدمة في Quantum Break.

PlayStation 4 Neo, هيستخدم نفس عملية Quantum Break عشان يحقق 4K. أما الـScorpio هيقدم كده عن طريق قوة المعالجة الخاصة بالجهاز.

طبعا ده بيجعل من الـScorpio في مكان افضل لتحقيق 4K, ولكن يبدو انه هيستخدم كده من اجل تحقيق 4K للفيديو فقط, أما Playstation 4 Neo هيستخدم تقنية الـ4K الخاصة بيه من اجل فيديو و Gameplay.

في كلا الحالتين لو تقنية الـ4K الخاصة بـScorpio هي مضيعة وقت و قوة معالجة, ممكن مايكروسوفت تقوم بتعديلات على إزاي الجهاز بيوصل للـ4K, ويوفر Teraflops أكتر للمطورين عشان اللعب تشتغل بشكل افضل.

Yousef ElAdawy

رئيس تحرير SK Productions / 3rabGamer. محب للـGaming منذ الصغر. و من متابعي السينما بشغف. أهتم بمعظم أنواع اللعب, ولكن أقرب الـGenres لقلبي الـJRPGs و Open World و Narrative Based.