Sony خلال الكشف عن PS4 Pro لم تذكر امكانيات الجهاز التقنية بالتفصيل, كل ما تم الكشف عنه هو GPU و CPU محسن و أسرع. ولكن يبدو إن احنا هنعرف أكتر وبالتفاصيل قريب جدا. ستوديو Guerrilla Games مطوري Horizon: Zero Dawn أكدوا لـGamespot إن Mark Cerny هيتحدث عن مواصفات الجهاز بالتفصيل في مؤتمر منفصل.
و Jan-Bart Van Beek من Guerrilla Games كشف إن Horizon: Zero Dawn لم تكن تعمل على Native 4K, ولكن دقة عرض قريبة جدا, فا من الصعب إنك تاخد بالك من الفرق واللعبة مش Native 4K. ولكن قريبة جدا لدرجة إنك مش هتبقى قادر تعرف الفرق بالعين البشرية العادية.
الموضوع مش مفاجئ و هيبقى حالة لعب كتير – لو مش معظمهم – اللي شغالة على PS4 Pro. أيضًا Cerny كان كشف إن الوصول لدقة عرض 4K على Consoles هيبقى تحدي في 2016.
Guerrilla Games هيستغلوا تقنيات زي Anti Aliasing و chequerboard-style rendering اللي بتـUpscale لـ4k من 1800p, كمثال.