بعد انتهاء البيتا الخاص بـUncharted 4: A Thief’s End, جه الوقت اللي Naughty Dog ترد على المشاكل اللي موجودة في بيتا.
Robert Cogburn مصمم الـMultiplayer كان قاعد في مقابلة و تحدث عن خطط الستوديو بعد اطلاق اللعبة و إزاي هيخلوا جمهور اللعبة متفاعل مع Multiplayer.
حديثه بدء عن ردود أفعال الناس و انطباعتها
أول ما اللعبة تنزل, احنا عندنا حاجات كتير جاهزة عشان تخلي الناس متفاعلة و بتلعب اللعبة. خطة طويلة جدا.
هو شيء مثير للاهتمام إنك تشوف وجهة نظر الناس بتتغير مع الوقت. في البداية في ناس قالت “أنا مش عجبني Mysticals” و بعد كده بيقولوا “لالا Mysticals كويسة جدا.”
عندما تم سؤال Cogburn هل Multiplayer جزء أساسي من Uncahrted 4 و تجربتها أجابته كانت “طبعا”
الستوديو شغال على صناعة تجربة احنا عايزين نلعبها. و Naughty Dog عندها فريق مخصوص للـMultiplayer. احنا اللي بنعمل التجربة اللي احنا شايفنها مثيرة و شيقة. ده اللي أدى لـUncharted 2, Uncharted 3 و The Last of Us. ده اللي خلاه المجتمع يكبر. عدد اللاعبين في Uncharted 2 كبر جدا من ساعتها لحد The Last of Us. احنا مش هنهدر حاجة زي كده. احنا عايزين نعمل تجربة فريدة من نوعها في الألعاب التنافسية.
وأحلى حاجة إن في طلب على كده, فيه ناس كتير بتلعب حاجتنا. أنا اعتقد إن نسبة التفاعل في بيتا, اللي كانت مبشرة جدا و بتزيد باستمرارية, هي علامة إن احنا هنقدر نشد ناس أكتر للتجربة ديه.
الـMultiplayer الخاص بـThe Last of Us كان نوعا ما ليه علاقة بقصة اللعبة, فهل Naughty Dog هتعمل نفس كلام مع Uncharted 4؟ رد Cogburn كان كالتالي
هيبقى مسلي جدا لما ناس تشوف الأتجاه اللي احنا هناخده. عندنا أفكار كويسة جدا.
Cogburn في آخر المقابلة وضح عن خطط Naughty Dog في المستقبل, وقال انهم عندهم أفكار حلوة جدا وأكد انهم مش هيبقوا Mysticals جديدة أو اسلحة أو Sidekikcs فقط.
Uncharted 4: A Thief’s End هتنزل حصريا على PS4 في 18 مارس 2016.