God of War على PS4 بتوعد بتغير ضخم جدا في السلسلة. اللعبة حتى الآن مش هتستخدم زاوية الثابتة و هتشهد تغير ضخم جدا في Combat, وهتبقى مبنية على الاستكشاف أكتر, وايضا Kratos معتش الشخص العصبي دائما و في Rage Mode 24 ساعة ولسة رافعله 20 Redbull, ولكن بدلا عن كده هو شخص مستقر جدا.
ولكن مش عشان اللعبة غيرت الزاوية الخاصة بكاميرا و طريقة اللعب إن اللعبة هتخسر تركيزها على الـCombat الممتاز اللي السلسلة معروفة بيه. خلال حديث مخرج اللعبة Cory Barlog على Twitter كشف إن نظام الـCombat تحت تطوير شديد ومركز جدا. وأيضًا علم على ملحوظة وجود تعديلات للـCombos في رد على واحد من الجماهير.
yup. The combat in this game is going to be satisfying as hell to play.
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) September 2, 2016
no, but I will take a look at that. New combat systems are always being heavily developed all the way to ship.
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) September 1, 2016
that is a cool idea
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) August 26, 2016
اللعبة مش هتبقى برضه مبنية على Combat فقط – واحد من اكبر التغيرات في اللعبة هي إن الـminigames مش هترجع وديه كان حاجة الستوديو اتكلم عنها قبل كده. ولكن المرة ديه Barlog وضح أكتر عن الموضوع ده وكشف انهم تعبوا من فكرة Minigames ديه, وإن هم شغالين على حاجة أضخم بكتير. أيضًا أكد إن على الرغم من وجود ابن Kratos دايما في اللعبة معاك, إنت هتلعب بـKratos فقط, بس في بعض المرات هتتحكم بـ ابن Kratos.
you play as kratos and can control when and where the son attacks and interacts.
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) August 30, 2016
على الرغم من كل التغيرات ديه, God of War مش هتسنى اصلها وجذورها وممكن تسترجع شخصيات من السلسلة الأصلية, بالذات اللي من عائلة Kratos زي Deimos, Zeus, Callisto, Ares و Athena.
maybe
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) August 31, 2016
اللعبة هتنزل حصريا على PlayStation 4 ومفيش موعد اصدار رسمي حاليا.
Thanks! I believe when people play the final game they will see our goal, and even the hardest of hearts will melt.
— Cory Barlog ? ?️? #PAXWest 2018 (@corybarlog) September 1, 2016