Sony كشفت في GDC عن موعد اصدار و امكانيات Project Morpheus.
Shuhei Yoshida رئيس ستوديوهات Sony Computer Entertainment هو اللي بدأ الكلام ووضح فكرة الشركة وإيه اللي عايزة تقدمه
احنا عايزين نقدم تجربة رائعة وحسن من اللي في مخيلتنا حاليا و تشعل شغف اللاعبين
Yoshida-san اعلن أيضًا إن Headset هتنزل في أول نص في 2016 و قال إن النسخة التجريبية الحالية قريبة جدا للي هتنزل قدام.
شاشة الـHeadset هتبقى 5.7 OLED الـRefresh-Rate الخاص بـ الشاشة هو 120HZ و Resolution هيبقى 1920 x 1080. و Field of View هيبقى 100 درجة. Latency تم تخفيضه إلى 18ms.
Sony بتشجع مطورين انهم يخلوا اللعب شغالة على 120 fps, ولكن هتدعم برضه 60 fps.
Yoshida أكد إن معلومات عن اللعب اللي هتبقى متوفرة هنعرفها في E3.